MMCAT » Bloc

LA PEDRERA FA 100 ANYS

La Casa Milà, popularment coneguda com La Pedrera, fa 100 anys. Per commemorar el centenari, s’ha preparat un programa d’activitats que combina el caràcter essencialment festiu de tota celebració amb diverses propostes culturals i artístiques relacionades amb la singularitat d’un edifici monumental com és La Pedrera, obra de l’arquitecte Antoni Gaudí.

© Caixa d’Estalvis de Catalunya, Tarragona i Manresa

Els actes programats inclouran activitats com ara:

  • Exposició commemorativa del centenari.
  • Conferències.
  • Espectacles i concerts.
  • Activitats familiars: festes i tallers.
  • Actuacions en conservació i divulgació: restauracions, conferències i jornades de patrimoni.

© Caixa d’Estalvis de Catalunya, Tarragona i Manresa

En el marc del centenari s’ha iniciat el projecte La Pedrera inèdita, que permetrà descobrir i custodiar fotografies, imatges de cinema, documents escrits i relats orals fins ara inèdits, o molt poc coneguts, relatius a la història de La Pedrera entre els anys 1906, en què es va iniciar la construcció, i 1986, en què va ser adquirida per Caixa Catalunya. Per això, la Fundació CatalunyaCaixa fa una crida a la ciutadania perquè col·labori en la difusió d’aquest material inèdit.

Tothom que disposi d’aquest material i vulgui compartir-lo, o pugui aportar algun tipus d’informació històrica sobre La Pedrera en els anys indicats, pot posar-se en contacte amb l’organització a través del correu electrònic lapedrerainedita@oscatalunyacaixa.com

 

 

Compartir a

A LA RECERCA DE RAMON CASAS

Un equip d’investigadors encapçalats per la doctora Isabel Coll, autora del catàleg raonat de Ramon Casas i Carbó (Barcelona, 1866 – 1932), està realitzant la recerca i estudi de l’obra sobre paper del pintor modernista.

El gran nombre de dibuixos que realitzà Ramon Casas al llarg de la seva vida converteix aquest estudi en una tasca dificil, ja que tot i que una part important d’aquestes obres es troben en museus i institucions, existeix una gran quantitat de dibuixos inèdits que conformen col.leccions particulars i que no s’han presentan públicament.

L’objectiu del treball és recopilar el major nombre d’obres sobre paper de Casas, i presentar els resultats de l’estudi l’any 2016, any en que es celebrarà el 150è aniversari del naixement de l’artista barceloní.

El Museu del Modernisme Català dóna suport a aquest equip (Isabel Artigas, Marc Codina, Isabel Coll i Gabriel Pinós) i ha posat a la seva disposició el correu ramoncasas@mmcat.cat per tal de facilitar el contacte amb col.leccionistes i on es poden enviar imatges i expressar qualsevol dubte que es pugui tenir sobre l’obra d’en Ramon Casas.

 

Compartir a

TALLERS INFANTILS D’ESTIU

Ets un artista? Vine a conèixer les obres del museu i crearàs la teva pròpia obra per endur-te-la a casa.

 

PROGRAMACIÓ

10.30 Coneix el museu

11.00 Taller de manualitats: Dissenya l’obra d’art

11.45 Taller de mandalas: Fes la teva pròpia obra i emporta-te-la a casa

INFORMACIÓ PRÀCTICA

DATES: Del 3 al 31 de Juliol

HORARI: Dilluns a divendres a les 10.30h        DURACIÓ:  2 hores

EDATS: 6-12 anys                        PREU: 5€ /sessió

Cal fer una reserva prèvia per correu electrónic o telèfon.

Responsable: Beatriz Maeztu       Contacte: bmaeztu@mmcat.cat T: 617 788 811

Compartir a

FIRA MODERNISTA A TERRASSA

La Fira Modernista és una interessant experiència turística de primavera que permet als visitants viatjar en el temps per reviure un cap de setmana de la Terrassa de fa cent anys. És una iniciativa promoguda per l’Ajuntament de Terrassa i que compta amb la col·laboració d’entitats, associacions, institucions, empreses i establiments de la ciutat, fet que constata l’alt grau de dinamisme de la societat civil terrassenca.

Cartell de la 10a Fira Modernista a Terrassa

 

La Fira Modernista es va realitzar per primera vegada el 2003 i la seva popularitat i prestigi ha anat en augment any rere any. Ha rebut el reconeixement, per part de la Generalitat, de “festa local d’interès turístic de Catalunya”, així com un dels Premis de Catalunya de Comunicació i Relacions Públiques en la categoria d’activitats turístiques que se celebren al nostre país, atorgat el gener de 2010 per l’Associació Catalana de Comunicació i Relacions Públiques i la Fundació per al Foment de la Comunicació i el Desenvolupament. Tot plegat ha constatat que la Fira Modernista de Terrassa es una de les festes més atractives de Catalunya.

 

La desena edició de la Fira Modernista tindrà lloc el 12 i 13 de maig de 2012. Més informació aquí.

A mitjan segle XIX, Terrassa va ser una de les ciutats catalanes i espanyoles capdavanteres en la revolució industrial. El sector tèxtil, especialitzat en la indústria de la llana, va ser durant més d’un segle el motor econòmic de Terrassa. La burgesia industrial va impulsar moviments culturals com el modernisme i el noucentisme.

Mercat d’Alimentació

El llenguatge modernista tingué gran acceptació a Terrassa i es mantingué vigent anys després dels seus límits cronològics tradicionals. Aquest afermament de l’estil modernista a Terrassa aplicat al patrimoni industrial està lligat al treball personal de l’arquitecte més prolífic durant aquest període a la nostra ciutat: Lluís Muncunill.

En arquitectura destaquen la Masia Freixa, el Vapor Aymerich, Amat i Jover i el magatzem Farnés (Lluís Muncunill) ; el Parc de Desinfecció, la Casa Josep Coll i Bacardí (Casa Baumann) i l’ermita del Sagrat Cor de Jesús (Josep M. Coll i Bacardí); la reforma de la Casa Alegre de Sagrera (Melcior Vinyals), l’antiga Confiteria Vídua Carné (Joaquim Vancells)…

El Centre de Documentació i Museu Tèxtil ofereix un programa continu d’exposicions temporals sobre temàtica modernista (Espai Modernisme).

Seguidament un video de la passada edició:

Compartir a

PRIMAVERA A “MÚSICA AL MUSEU”

Nou cicle de Primavera de “Música al Museu”. Reserveu ja, que s’acaben les localitats!!!!

Dijous 12 d’abril,  a les 20h: Cotton Roots

Dijous 10 de maig,  a les 20h: Dúo Helios

Dijous 14 de juny,  a les 20h: Paulinho Lêmos

Compartir a

ÚLTIMA SESSIÓ D’HIVERN DE “MÚSICA AL MUSEU”: NÉSTOR EIDLER

El 31 de març Néstor Eidler, amb Ángel Jesús López, personalitzarà la última sessió de Música al Museu. Us deixem un tast dels assajos:

Compartir a

CODORNIU I SEÑORÍO DE MONTANERA A LA GALA DE LA NOVA COL·LECCIÓ

El Museu del Modernisme Català celebra el segon aniversari del museu i renova la col·lecció permanent amb gairebé vint obres inèdites. Codorníu, una empresa amb cinc segles d’història que des de 1898 va deixar patent la seva vinculació amb el món de la cultura, quan Manel Raventós va convocar un concurs de cartells en el qual van participar artistes de la categoria de Casas, Utrillo, Tubilla i Junyent . Enguany el seu compromís segueix essent efectiu patrocinant la gala de la nova col·lecció permanent del museu.

Presència de Codorniu a la gala de presentació de la nova col·lecció permanent. © PixVIP

Els assistens a la gala van poder degustar un cava Reina Maria Cristina, cava que rendeix homenatge a la Reina Regent Maria Cristina, qui va concedir el títol de “Proveïdor de la Reial Casa” el 1897. El 2010, any de la inauguració del MMCat, es rellança el primer cava blanc elaborat amb varietat negra Pinot Noir.

Jordi Bonet, director de les obres de la Sagrada Família, interessat per les explicacions de Gabriel Pinós. © PixVIP
Fernando Pinós i María Guirao conversant amb Pilar Vélez, Daniel Giralt-Miracle i Jordi Bonet (d’esquenes). © PixVIP

Tanmateix Señorío  de Montanera va oferir als convidats uns excel·lents pernils. Les qualitats del pernil inèric de Señorío de Montanera són úniques per la sevapresència-peülla negra o lleugerament veteada, canya molt fina, forma allargada, tallserrà en V, greix de cobertura groguenca i exsudats naturals de floridures-, tall-ambcolor vermell intens, greix intramuscular molt envetada i gairebé transparent-,aroma-intens i penetrant-i sabor-sucós, rodó, permanent, lleugerament salat i ambtocs dolços-, l’han fet mereixedor de fama universal.

Els invitats degusten les delícies de Señorío de Montanera. © PixVIP

Señorío de Montanera inicia la seva activitat el 1992, elaborant productes artesanalment, seleccionats, controlats i garantits per la prestigiosa D. O. “Dehesa de Extremadura”.

Imatge del tall del pernil. © PixVIP
Compartir a

NOVA COL·LECCIÓ PERMANENT (2012)

Fernando Pinós i Maria Guirao, presidents del Museu del Modernisme Català, presenten les nova col∙lecció permanent. Els presidents han anat destapant una a una les noves adquiciones del museu, que es presenten a la gala especial del 22 de març.

Laureà Barrau “Apedaçant les xarxes” 1905

La majoria d’aquestes vint obres inèdites han reemplaçat a altres que es deixaran d’exhibir durant un període de temps indeterminat. Encara que els visitants i fans del museu a les xarxes socials han pogut votar i salvar l’obra de Ramon Borrell “La primera feina”.

Ramon Borrell “La primera feina” Cap al 1907

La família Pinós Guirao ha comentat aspectes i anècdotes relacionades amb la història de les obres presentades i han manifestat el seu interès a presentar una col·lecció viva, facilitant al visitant la seva implicació en la presa de decisions, com “Salva una obra de l’MMCat”, comentada anteriorment .

En aquesta nova col∙lecció s’han presentat obres de Ricardo Brugada, Joan Busquets, Ramon Casas, Gaspar Homar, Arcadi Mas i Fontdevila, els joiers i orfebres Masriera, Joaquim Mir i Francesc Vidal.

Gaspar Homar “Escó” Cap al  1905

D’aquesta selecció destaca una espectacular arquilla-­‐capella de la casa Busquets, amb esmalts dels germans Masriera. El mecanisme d’obertura també és digne d’admirar.

Els Masriera no havien estat presents al MMCat fins avui i també s’han presentat uns magnífics canelobres i un cofre d’una important colònia tèxtil.

Canelobre dels Germans Masriera. Cap al 1903

Francesc Vidal també és present per partida doble, ambdues obres realitzades en cloisonné, la primera és una taula de centre el sobre és una explosió de color amb les diminutes boletes de

vidre i el segon és un plat que decorava la planta principal de la Casa Batlló , dissenyada per Antoni Gaudí.

La nova col·∙lecció es completa amb magnífics treballs en mobiliari de Gaspar Homar, dels que ressalta el treball en marqueteria, un oli de Joaquim Mir del pati de casa seva, a Vilanova i una obra de l’estada a Roma ‐ premiat amb la “Beca Fortuny “per l’Ajuntament de Barcelona ­‐ de Mas i Fontdevila, considerada una de les tres obres de referència de l’artista i que servirà com a punt de partida per a no poques obres de similar temàtica d’un dels fundadors de l’Escola luminista de Sitges.

 

Compartir a

ELS VISITANTS SALVEN “LA PRIMERA FEINA” DE RAMON BORRELL

Amb motiu del segon aniversari del museu, els visitants presencials i els fans a facebook i twitter han pogut votar l’obra més estimada perqué aquesta es continui exhibint a la nova col·lecció permanent. Finalment, la més votada amb gairebé el 54% dels vots ha sigut “La primera feina” de Ramon Borrell.

Ramon Borrell. La primera feina. Barcelona, 1907
Compartir a

JOIES DEL MODERNISME CATALÀ

Fa molt poc Enciclopèdia Catalana ha publicat el llibre de gran format Joies del Modernisme Català, dirigit pel Dr. Francesc Fontbona. Les Joies del Modernisme Català recull en un sol volum de gran format una àmplia selecció d’edificis modernistes catalans –de Gaudí, Domènech i Montaner, Vilaseca, Gallissà, Puig i Cadafalch, Sagnier, Falqués, Granell, Rubió i Bellver, Jujol, Soler i March, els Bassegoda, Millàs, Muncunill, Raspall, Balcells, Martinell, Masó-, per donar una aproximació sintètica a les seves característiques i el seu valor, i aportar una tria d’imatges fotogràfiques que permetin veure’n els seus aspectes més destacats i bells.

A través dels edificis, Les Joies del Modernisme Català és una aproximació suficient al conjunt de l’art modernista. Les arts aplicades tenen un paper que fins aleshores no havia estat tan creatiu a casa nostra: hi ha ceràmica, mosaic, vitrall, forja, esgrafiat… i molta escultura –molt sovint d’Eusebi Arnau- integrada a l’arquitectura. Moltes d’aquelles cases varen ser moblades sota les directrius de l’arquitecte mateix o de qui les va encarregar, i en aquest cas a cada fitxa s’hi inclouen referències gràfiques i de text d’aquells mobles –d’Homar, Busquets o el mateix Gaudí-, encara que amb els anys hagin deixat de ser físicament a l’edifici pel qual va ser dissenyats.

Igualment els grans pintors de l’època –Casas, Rusiñol, Mir, Riquer, Joan Llimona, Brull, Clapés, Graner, Gual, Masriera i tants més- varen fer les seves obres principals vinculades a moltes d’aquelles cases o a les institucions creades en aquell moment. Així al Palau de la Música, els Quatre Gats, el Cau Ferrat, i tants altres llocs, a part del seu interès arquitectònic, contenen obres magnífiques del Modernisme pictòric o escultòric –Josep Llimona, Blay, Clarassó, el jove Gargallo- que també apareixen al llibre per a donar una visió més completa del que són en realitat Les joies del Modernisme Català.

El Modernisme va ser un fenomen burgès, i per tant apareix sobretot als grans nuclis urbans o d’estiueig.  Al llibre però s’ha volgut evitar que el pes de Barcelona eclipsés la presència de Modernisme a la resta de Catalunya, i així s’ha tingut cura d’introduir en la selecció elements modernistes igualment importants de Sitges, Reus, Terrassa, Girona, el Camp de Tarragona, de cementiris, i de molts altres nuclis que contenen també representacions substancials del Modernisme.

De la mateixa manera els museus que contenen col·leccions modernistes significatives també tenen al llibre una presencia positiva, que dona el pretext per a reproduir una antologia d’obres modernistes no arquitectòniques que completin el panorama d’aquell moviment artístic i cultural únic en la història de la cultura catalana.

Alguns cops els arquitectes modernistes catalans foren contractats fora de Catalunya –a València, Comillas, Madrid, Terol, Lleó, Melilla, Amèrica Llatina…-, i algunes de les realitzacions que varen fer fora de casa també s’han inclòs al llibre, com s’hi ha inclòs una antologia de pintures –d’Anglada Camarasa, Sert, Casas, Rusiñol- o escultures modernistes catalanes que pertanyen a museus o institucions internacionals.

ISBN: 978844122087-4

Col·lecció Grans Obres d’Enciclopèdia Catalana

28 x 38 cm

456 pàgines

250 fotografies

Compartir a